مقالات

بیماری‌های رایج در گیاهان

بیماری‌های رایج در گیاهان را بشناسیم

گیاهان هم همانند تمام موجودات دچار بیماری‌هایی می‌گردند که در ادامه این مقاله شما را برخی از بیماری‌های رایج و متداول در گیاهان آشنا خواهیم کردیم :

شپشک آرد آلود :

روی ساقه‌ها و در پشت برگ‌ها، فاصله بین دمبرگ و ساقه آثاری چسبناک همچون پنبه ایجاد می‌کنند.

شته :

اغلب سبز، خاکستری و سیاه‌اند. در نوک شاخه‌ها و جوانه‌های گل بیشتر دیده می‌شوند. و عسلک چسبناکی بر سطح گیاه باقی می‌گذارند.

مرگ گیاهچه :

به ریشه و ساقه‌های نهال‌ها حمله کرده و گیاه را از بین می‌برد. از آبیاری زیاد خودداری کرده، تهویه را بهتر کنید و گیاه را به محل خنک‌تری انتقال دهید.

ساقه سیاه :

این بیماری قارچی، بیشتر در قلمه ساقه بخصوص در شمعدانی بروز می‌کند که بر اثر قارچ بوتریتیس اتفاق می‌افتد. باید قلمه را از محیط خارج کرد و از بین برد. دلیل بروز این مشکل، آبیاری بیش از اندازه یا سفتی خاک و زهکش نامناسب است.

لارو (کرم) حشرات :

گاهی شبکه تور مانندی همانند تارعنکبوت بین برگ و ساقه تشکیل می‌دهند. در پشت برگ‌های همه گیاهان آپارتمانی ممکن است دیده شوند و برگ آلوده پیش از موعد می‌ریزد.

سفیدک پودری :

این بیماری که نوعی بیماری قارچی محسوب می‌شود، بر سطح برگ رشد می‌کند و پوشش گرد آلود سفید رنگ همانند خاک قند از خود باقی می‌گذارد.این بیماری گیاه را بدشکل کرده، ساقه و گل‌ها را نیز آلوده می‌کند.

پوسیدگی ساقه و طوقه :

در اثر این بیماری قارچی، بخشی از ساقه یا طوقه نرم می‌شود و می‌پوسد و قارچ عامل آن به سرعت در حال گسترش است. اگر همه بافت‌های آلوده را قطع کنید، شاید گیاه نجات پیدا کند.

شپشک سپردار :

این حشرات ریز با سپرهای قهوه‌ای کوچک پشت برگ‌ها، و معمولا در امتداد رگبرگ‌ها زندگی می‌کنند و به نظر بی‌حرکت‌اند. سپر مومی آنها، آفت را در مقابل سم مصون می‌دارد.

جهت درمان هر یک از بیماری‌های گیاهان خود می‌توانید مستقیما با کارشناسان مجموعه گل و گیاه جهان کودک در ارتباط باشید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *